لاغری آسان در خانه

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زمانی برای اختصاص دادن به مسئله اضافه وزنتان نمی یابید این مطلب برای شما نوشته شده است. ما قصد داریم در مجله اینترنتی زندگی سالم با ارائه راهکارهایی برای لاغری آسان در خانه, شما را برای رسیدن به اندام ایده آل تان و تجربه ی یک لاغری سریع همراهی کنیم.

 

fastfoodhlife.ir - لاغری آسان در خانه

غذاهای فرآوری شده ممنوع !

هر زمان به دلایلی ماده غذایی را از حالت طبیعی اش خارج کرده و با اعمال تغییراتی بر آن به شیوه ای جدید ارائه کردیم ,محصول به دست آمده به نوعی فرآوری شده است.

این فرآوری می تواند شامل پاستوریزه کردن, خشک کردن, افزودن مواد نگهدارنده و موارد این چنین باشد. حال چه چیزی باعث می شود که پزشکان غذاهای فرآوری شده را تا این حد مضر بدانند؟

یکی از راه های خوشمزه کردن و همچنین افزایش ماندگاری غذا افزودن نمک به آن است؛ برخی غذاهای فرآوری شده نیز به علّتی که بیان شد دارای مقادیر بالای نمک هستند, علاوه بر این مقادیر بالای چربی و گاها شکر نیز در این دسته از غذاها باعث بالا رفتن کالری آن ها به میزانی قابل توجّه می گردد.

تمامی این موارد دست به دست هم داده و باعث بروز چاقی در جوامعی که بیش از پیش از محصولات فرآوری شده استفاده می کنند شده است. جالب است بدانید که حتّی برخی  از این مواد غذایی حاوی مواد اعتیادآوری هستند تا احتمال خرید مجدّدشان توسط مشتری ها افزایش یابد! حال چه کنیم که از عوارض این گونه  مواد در امان باشیم؟

اولین اصل لاغری در خانه استفاده حداقلی از این مواد و جایگزین کردن شان با نمونه های خانگی می باشد. برای مثال می توانید با پخت کیک های خانگی در خانه آن ها را جایگزین کیک های کارخانه ای کنید.

 

man sleepinghlife.ir - لاغری آسان در خانه

کافی بخوابید

شاید شما هم فکر می کنید از آن جا که در حین خوابیدن کالری کم تری نسبت به بیدار بودن می سوزانیم پس خواب کمتر به معنای کاهش وزن بیشتر است؛ امّا جالب است بدانید که ماجرا کاملا برعکس این  است! زمانی که ریتم شبانه روزی بدنتان بهم می ریزد, ترشح هورمونی به نام  گرلین افزایش می یابد ,این هورمون که مسئول افزایش اشتها در افراد می باشد باعث می شود در حین شب بیداری هایتان هوس خوردن مواد غذایی بیشتری به سراغتان آمده و کاهش وزن برایتان دشوار تر شود. همچنین اگر در طول شب خواب آرام و یا با کیفیّتی را تجربه نکنید ترشح هورمون لپتین که مسئول ایجاد احساس سیری در شما است کاهش یافته و احتمال پرخوری تان را افزایش می دهد.

حال چگونه از عملکرد این ۲ هورمون به نفع خود و در راستای کاهش وزنمان استفاده کنیم؟ دومین اصل لاغری در خانه خوابیدن به مقدار مناسب و در حدود ۶.۵ تا ۸.۵ ساعت است. همچنین باید علاوه بر کافی بودن ساعت خوابتان, کیفیّت آن هم مناسب باشد. برای افزایش کیفیّت خوابتان کافی است به این چند مورد زیر توجّه داشته باشید.

  • در هنگام خواب, اتاقتان را تا جای ممکن تاریک کنید.
  • از گوش دادن به پادکست های آموزشی در حین خواب تحت عنوان یادگیری در خواب خودداری کنید.
  • دمای اتاق را پایین تر از حد معمول نگه دارید.(در خد ۲تا۳ درجه سانتیگراد )
  • تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی تان را از خود دور کنید.

 

Eat SlowerHLIFE.IR - لاغری آسان در خانه

آرام غذا بخورید

زمانی که در سر سفره نشسته اید باید تمام حواستان را به کاری که انجام می دهید بسپارید؛ یعنی غذا خوردن.

در طول  آن با کسی صحبت نکنید و به تماشای تلویزیون هم نپردازید. می توانید برای آن  که سرعت غذا خوردن تان را کنترل کنید بعد از هر بار که یک قاشق غذا خوردید, چنگال و قاشق را بر زمین گذاشته و بعد دوباره بردارید.

همچنین می توانید قاشق و چنگال را خلاف همیشه در دستتان بگیرید مثلا اگر راست دست هستید, قاشق را در دست چپ و چنگال را در دست راست خود بگذارید. این کار علاوه بر آن که با کاستن سرعت خوردنتان باعث می شود مغزتان پیغام سیری را بعد از خوردن مقدار کم تری غذا دریافت کند, باعث تقویت عملکرد ذهنتان هم خواهد شد.

 

HLIFE.IRSODA - لاغری آسان در خانه

به جای نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی از آب های طعم دار استفاده کنید

خوردن انواع نوشابه های گازدار پر کالری باعث افزایش وزنتان می گردد. حتّی نوشیدن نوشابه هایی که ادعا می کنند به جای قند از شیرین کننده های مصنوعی در آن ها استفاده شده است نیز بسیار مضر بوده وعلاوه بر خطراتی زیادی  که برای سلامتی دارند, ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را نیز در شما افزایش می دهند.

حال در چهارمین اصل لاغری در خانه چه پیشنهادی برای شما داریم؟ اگر تا کنون از مصرف کنندگان همیشگی نوشابه های گازدار بوده اید احتمالا یک شبه دل کندن از آن ها خیلی برایتان راحت نیست.

در ابتدا سعی کنید از لیوان های کوچک تری برای مصرف نوشابه استفاده کرده و به تدریج دفعات نوشیدن راهم کاهش دهید تا آن جا که به صفر نزدیک شود.

چه چیزی را جایگزین انواع آبمیوه های صنعتی کنیم؟

اوّل که سعی کنید با دستگاه آبمیوه گیری تان آشتی کنید. در مواقعی هم که وقت ندارید, میوه مورد علاقه تان را ورقه ورقه کرده ,در آب بیاندازید و از مزه ی آن لذّت ببرید!

 

home workout routineHLIFE.IR - لاغری آسان در خانه

باشگاه را به خانه بیاورید

برای مثال ۱۵ دقیقه پرداختن به همان دراز نشست خودمان که در طول سال های مدرسه بارها امتحانش را دادیم می تواند چیزی در حدود ۸۰ کالری بسوزاند.

اگراین مقدار را بسیار کم می دانید نظرتان را به سوی طناب زدن جلب می کنیم که  ۱ ساعت آن حدود ۶۰۰ تا ۱۱۰۰ کالری مصرف می کند.

 

 

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا