عوارض باور نکردنی اسلیو معده در خانم ها+ خطر جراحی اشتباه

امروزه به علت رژیم غذایی ناسالم، رواج غذاهای فست‌فودی و دارای مواد افزودنی، کم‌تحرکی و پشت ‌میزنشینی، افراد زیادی با مشکل چاقی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. چاقی علاوه بر آسیب‌هایی که به فرد و اعتمادبه‌نفس او می‌زند، ممکن است بیماری‌های مختلفی را نیز برای او ایجاد کند. برای حل این مشکل روش‌های مختلفی از رژیم‌های غذایی تا جراحی وجود دارد. یکی از پرطرفدارترین این روش‌ها اسلیو معده است.

عمل اسلیو معده یکی از جدیدترین روش‌های لاغری است که به علت مزایا و سرعتی که در کاهش وزن دارد، در میان مردم محبوب شده است. این عمل با کم ‌کردن غذای مصرفی و حجم معده، برای کاهش وزن انجام می‌شود. عمل اسلیو معده به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می‌کشد و مدت‌زمان نقاهت آن کوتاه است. موفقیت بالای این عمل یکی دیگر از مواردی است که باعث محبوبیت آن در بین مردم شده است.

اسلیو معده چیست؟

افراد دارای اضافه‌وزن ممکن است حتی با تلاش‌های بسیاری مانند ورزش ‌کردن و رژیم‌ گرفتن هم نتوانند وزن خود را کاهش دهند و به همین علت به سراغ عمل‌های لاغری نظیر اسلیو معده روند. اسلیو معده یا Gastric Sleeve Surgery یکی از جدیدترین روش‌های لاغری است.که خانم ها علاقه بیشتری نسبت به آقایان برای انجام این عمل دارند تا بتوانند به وزن مورد نظر خود برسند. اگر بخواهیم به زبان ساده این عمل را توضیح دهیم باید بگوییم که در اسلیو معده، بخش زیادی از معده (در حدود ۷۰ درصد) برداشته می‌شود و تنها قسمت کوچکی از آن باقی می‌ماند.

در چنین شرایطی فرد سریع‌تر سیر می‌شود و بدین ترتیب غذای کمتری مصرف می‌کند‌. پس از انجام این عمل، هورمون گرسنگی (هورمون اشتها یا همان گرلین) کمتر ترشح می‌شود و بدین ترتیب باعث می‌شود فرد کمتر به سراغ خوردن و آشامیدن برود.

اسلیو معده دارای مزایای متعددی نظیر کاهش وزن، کاهش اشتها و درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی است. این عمل با کمترین عوارض همراه است و نقاهت آن سریع می‌باشد. عمل اسلیو معده به افرادی که دارای اضافه‌وزن زیادی هستند توصیه می‌شود، زیرا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین عوارض می‌تواند سبب کاهش وزن آنها شود.

مطالعات نشان می‌دهند که اسلیو معده در درمان بسیاری از بیماری‌هایی که به علت چاقی ایجاد می‌شوند، نقش دارد. از این بیماری‌ها می‌توان به مشکلاتی نظیر کبد چرب، دیابت نوع دو، کلسترول بالا، فشار خون، درد مفاصل ناشی از وزن بالا، مشکلات قلبی، سندروم تخمدان پلی‌ کیستیک، افسردگی و حتی ناباروری در خانم ها اشاره کرد. علاوه بر این، اسلیو معده به فرد کمک می‌کند که اعتمادبه‌نفس از دست‌ رفته خود را باز یابد و از اندام و ظاهر خود رضایت بیشتری داشته باشد.

چه کسانی می‌توانند اسلیو معده انجام دهند؟

ab21ef95 48dc 4c19 b804 e89ab1687986 720x476 - عوارض باور نکردنی اسلیو معده در خانم ها+ خطر جراحی اشتباه

انجام عمل اسلیو معده به تشخیص پزشک بستگی دارد. برای انجام این عمل ابتدا باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایشات لازم را در این زمینه انجام دهید. از این رو پیشنهاد میشود خانم هایی که در این فکر هستند تا عمل اسلیو معده را انجام دهند تا به وزن و لاغری مورد نظر خود برسند قبل از اقدام به عمل با یک پزشک متخصص زنان در کلنیک زنان زایمان مشورت کنند و شرایط جسمی خود را بررسی کنند تا پزشک آزمایشات مربوط را برای شما بنویسد .  به‌عنوان ‌مثال اگر دارای مشکلات قند خون هستید، باید قبل از انجام این عمل اقدامات درمانی لازم در جهت کنترل آن را انجام دهید.

افرادی که دارای BMI بالاتر از ۴۰ هستند و تلاش‌های ناموفق زیادی در زمینه کاهش وزن داشتند، می‌توانند این عمل را انجام دهند. به‌علاوه به افرادی که به بیماری‌های مرتبط با چاقی نظیر کبد چرب و کلسترول بالا مبتلا شدند نیز انجام این عمل توصیه می‌گردد.

اسلیو معده به شما کمک می‌کند که تا ۵۰ الی ۷۰ درصد وزن بدن خود را بسته به شرایط بدنی و ژنتیک خود در مدت کوتاهی مانند ۶ ماه از دست دهید. البته اگر به اختلالاتی نظیر لخته‌ شدن خون و بیماری‌های شدید قلبی مبتلا هستید و یا ممنوعیت بیهوشی و سایر شرایطی که سبب افزایش خطر بیهوشی می‌شوند را دارید، به‌احتمال خیلی زیاد نمی‌توانید این جراحی را انجام دهید.

جراحی اسلیو معده چه عوارضی دارد؟

مانند هر جراحی دیگری، اسلیو معده نیز عوارضی دارد که در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. ازآنجایی‌که طی جراحی اسلیو معده، بخشی از این اندام حیاتی بدن از بین می‌رود، بنابراین با عوارضی نیز همراه است. این عوارض شامل، خونریزی بیش از حد، عفونت، واکنش منفی به بیهوشی، لخته‌ شدن خون به‌ویژه در پاها و مشکلات تنفسی هستند.  

برخی از این عوارض دائمی هستند و به مدت طولانی در بدن فرد بروز پیدا می‌کنند. اغلب عوارض طولانی‌مدت به این دلیل است که فرد نسبت به زمان پیش از جراحی اسلیو معده، مواد مغذی کمتری دریافت می‌کند. این عوارض شامل، انسداد گوارشی، فتق، رفلاکس معده، هیپوگلیسمی، سوزش سر معده و سوء تغذیه است. واضح است که تمامی این عوارض با رعایت یک رژیم سالم از بین خواهند رفت.

ازآنجایی‌که غذا پس از جراحی به‌سرعت از معده عبور می‌کند، فرد عوارضی مثل اسهال، تهوع و استفراغ را از خود بروز می‌دهد که معمولاً با گذشت ۳ ماه از بین می‌روند. همچنین در ماه‌های اول پس از جراحی به دلیل آنکه وزن به‌سرعت کاهش می‌یابد ممکن است فرد با عوارض جانبی مختلفی مثل درد، احساس خستگی یا سردی، خشکی پوست، سنگ کیسه صفرا، نازک شدن و ریزش مو و تغییرات خلقی مواجه شود.

در صورت تجربه هر یک از عوارض ذکر شده حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اقدامات پیش از جراحی اسلیو معده

پیش از انجام جراحی اسلیو معده لازم است که قبل از انجام عمل حتما برای چکاپ، خود را به یک پزشک در کلنیک تخصصی زنان نشان دهید تا برخی از اقدامت را با راهنمایی تیم پزشکی انجام دهید. نخستین کار این است که برنامه غذایی مناسب برای قبل و پس از جراحی تدوین شود تا میزان دریافت ویتامین‌ها و مکمل‌ها کنترل شود. از طرفی، ورزش به‌عنوان مکملی برای این جراحی است. ازاین‌رو ممکن است برخی از تمرینات ورزشی به شما آموزش داده شود تا آنها را انجام دهید.

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می‌شود؟

546966f6 14f2 4f1d 99d5 1e8bef43a135 720x424 - عوارض باور نکردنی اسلیو معده در خانم ها+ خطر جراحی اشتباه

مراحل انجام جراحی کوچک کردن معده به شرح زیر است:

  • برای انجام این جراحی ابتدا فرد بیهوش می‌شود. سپس پزشک متخصص با استفاده از لاپاراسکوپی چندین برش کوچک در بالای شکم شما ایجاد می‌کنند و گاز دی‌اکسیدکربن را از طریق درگاه، پمپ می‌کنند تا شکم شما را بزرگ کنند.
  • در مرحله بعدی، یک دوربین فیلمبرداری کوچک با نور (لاپاراسکوپ) را از طریق یکی از برش‌ها وارد می‌کنند تا تصویر دقیقی از محل جراحی داشته باشند.
  • سپس از طریق سایر برش‌ها می‌توانند ابزار جراحی را وارد کرده و انجام جراحی را تکمیل کنند.
  • جراح بعد از جدا کردن چربی‌هایی که اطراف معده را فراگرفته‌اند، از یک منگنه لاپاراسکوپی برای تقسیم معده استفاده می‌کند و قسمتی از معده که برداشته شده است از طریق یک برش از شکم خارج می‌شود. بخشی از معده که باقی می‌ماند ظاهری شبیه به موز یا آستین پیراهن دارد.
  • درنهایت ممکن است جراح با استفاده از آندوسکوپی بخش فوقانی معده از عدم وجود هر گونه مشکلی اطمینان حاصل کند.
  • در آخرین مرحله نیز جراج برش‌ها را بخیه می‌زند.

منبع: pastornohospital.com

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا