خواص خوراکی ها : قسمت سوم

خوراکی ها خواص زیادی دارند که ما در وب سایت زندگی سالم در قسمت های مختلف می خواهیم به خواص خوراکی ها بپردازیم ، تا با خواص خوراکی های مختلف اشنا شوید. در  پست های  قبلی (خواص خوراکی ها : قسمت اول ، خواص خوراکی ها : قسمت دوم ) با خواص لوبیا ، سیر و پیاز ، کافئین، جعفری ، دارچین و میوه جات ترش و شیرین آشنا شدیم در این قسمت به خواص زنجبیل، نعناع و  انار  می پردازیم

۱ – خواص زنجبیل:

hee492 - خواص خوراکی ها : قسمت سوم

گیاهی است که در انتهای ریشه های آن غده ای می روید که آن را زنجبیل می نامند. طعم آن تند و بسیار معطر و خوشبوست. اثر ضد نفخ دارد و در چین برای درمان بیماری هایی مانند (دریازدگی، ماشین گرفتگی) که باعث سرگیجه و استفراغ می شوند، به کار می رود و مانند داروی درامین موثر است.

یک داروی ضد تورمی است که مانع درد می گردد. سبب کاهش ناراحتی ها و دردهای استخوانی مفاصل می شود و برای این منظور مقدار زیادی نیاز نیست بلکه یک انس در روز کفایت می کند.

-خوردن ۴/۱ قاشق چایخوری بصورت شربت راحت ترین و متداول ترین راهی است که نتایج درمانی به دست می آید باید کمی قند به آن اضافه کرد. زنجبیل بصورت مایع و پودر خشک و کپسول در دسترس است.

 

۲ – خواص نعناع:

thTB009ZBP 300x175 - خواص خوراکی ها : قسمت سوم

نعناع گیاهی است خوردنی و دارای بوی خوش و بسیار خوش طعم که خشک و تازه ی آن مورد استفاده قرار می گیرد. گروه نعناع دارای انواع  گوناگون است از جمله ریحان، آویشن و اسطوخودوس و بسیاری دیگر…

این گیاهان نه تنها به بوی خوش و طعم دلپذیر غذا کمک می کنند، بلکه از نظر درمانی نیز بسیار مفیدند. بیشترین تجویز آنها در درمان بیماری آلزایمر است.

اعضای این گروه با طعم و بوی مطلوب خود سبب استراحت دستگاه گوارشی می شوند که بیشتر به صورت دم کردنی تجویز می گردند. بعضی از آنان همانند چای و قهوه محرک دستگاه عصبی اند و برخی موثرند مانند نعناع و نعنای بیابانی و برخی مقام پایین تر و اثرات کمتری دارند. برخی هم اثرات تسکینی و اثرات مثبتی برای حمایت قلب دارند.

شاید مهمترین خاصیت گروه نعنایی این است که دارای ترکیباتی هستند که مانع تجزیه استیل کولین موجود در بافت های مغزی می شود که عملکرد مهمی دارد و سبب تیز هوشی می گردند و بهتر است در دوران پیری، از این گروه بیشتر استفاده کنیم تا تیز هوش باشیم.

سعی کنید روزانه یک فنجان چای نعناع میل کنید. گاهی می توان با اضافه کردن به سالاد و یا از طریق حمام کردن (جذب توسط پوست) نیز از این گروه استفاده نمود.

۳ – خواص انار:

231785 StoL0H4n 300x300 - خواص خوراکی ها : قسمت سوم

انار میوه ایست بسیار نافع از نظر درمانی و دارای ترکیبات زیادی شیمایی است که با بعضی بیماری ها مانند سرطان-بیماری های قلب و علائم نشانه های یائسگی مبارزه می کند. انار از مدت ها پیش در ایران و هندوستان از نظر پزشکی تجویز می شده است.

انار مانند سایر میوه جات مملو از مواد ضد اکسیدان و بعضی ویتامین ها است. لیکن برتری این میوه به دلیل داشتن پلی فنل (بیشتر از قهوه، چای و شکلات)، مبارزه با کلسترول و بیماری های قلبی است.

انار و آب انار به سبب داشتن خواص استروژنی مبارزه گر سرسختی با نشانه های یائسگی می باشند. اگر به سبب یائسگی تحت درمان با استروژن هستید برای خوردن انار با پزشک درمان کننده مشورت نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا