افسردگی : علائم و راه های درمان آن

همه ما گاهی اوقات احساس خستگی، بدبختی و ناراحتی می‌‌کنیم، این احساسات معمولاً بیش از یک یا دو هفته دوام نمی ‌آورند و چندان با روند زندگی ما تداخل ایجاد نمی ‌کند. گاهی اوقات دلیل خاصی برای آن وجود دارد، گاهی هم فقط از غم و اندوه ناشی میشود. ما معمولا خودمان از پس آنها برمی ‌آییم و نیازی به کمک گرفتن از دیگران نداریم. زمانی افراد افسردگی جدی دارند که احساس افسردگی سریع برطرف نشو ، به قدری حالشان بد باشد که زندگی روزمره آنها دچار اختلال گرد ما در سایت زندگی سالم به افسردگی و درمان آن پرداخته بودیم در این مقاله میخواهیم بیشتر با افسردگی اشنا بشیم.

[su_quote]امروزه افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در جهان محسوب می شود. به نقل از سازمان بهداشت جهانی ۳۵۰ میلیون نفر که ۵ درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند از بیماری افسردگی رنج می برند. در آمریکا نیز ۱۶ میلیون نفر به افسردگی دچار هستند و تقریبا تنها یک سوم آنها با استفاده از داروهای ضد افسردگی و سایر روش های درمانی درمان می شوند. آمارها در ایران حاکی از شیوع روزافزون افسردگی در کشور است. به گفته‌ی وزیر بهداشت به نقل از همشهری آنلاین، بیش از ۱۲درصد مردم ایران افسرده هستند.[/su_quote]
برخی افراد در طول زندگی شاید فقط یک‌بار به این وضعیت دچار شوند، در حالی‌که افسردگی برای بسیاری دیگر یک وضعیت تکرارشونده است. هر دوره‌ی این بیماری در صورت عدم درمان ممکن است چند ماه تا چند سال ادامه پیدا کند. افراد مبتلا به افسردگی حاد حتی احتمال دارد به درجه‌ای از ناامیدی برسند که دست به خودکشی بزنند. این در حالی است که شناخت علائم افسردگی نقش به‌سزایی در پیشگیری از افزایش وخامت این بیماری دارد.  اگر افسردگی درمان نشود می تواند باعث افزایش احتمال وابستگی به مشروبات الکلی و مواد مخدر شود. همچنین در این صورت است که احتمال خودکشی در فرد بیمار بیشتر خواهد شد.

علائم افسردگی چیست ؟

برای افسردگی ۹ نشانه ذکر شده است و طبق نظر انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-IV-TR)، هر فرد باید حداقل ۵ نشانه از ۹ نشانه‌ی ذکر شده را تقریباً هر روز حداقل به‌مدت دو هفته تجربه کند تا بتوان تشخیص افسردگی برای او داد.

۹ نشانه عبارت‌اند از:

  • وجود غم در بخش عمده روز
  • کاهش قابل ملاحظه علاقه یا لذت نسبت به همه فعالیت‌ها
  • تغییر در اشتها و وزن (افزایش یا کاهش آن)
  • اختلال در خواب (کم‌خوابی یا پرخوابی)
  • کندی حرکتی یا سراسیمگی و بی‌قراری
  • فقدان انرژی و خستگی
  • حس بی‌ارزشی (احساس گناه و خود سرزنشگری)
  • کاهش توانایی تفکر و تمرکز و بی‌تصمیمی
  • افکار خودکشی

لازم به‌ذکر است که وجود غم و فقدان علاقه به فعالیت‌ها برای تشخیص افسردگی ضروری هستند.

افسردگی در میان شایع‌ترین مشکلات روان‌پزشکی قرار دارد. نرخ شیوع ۱ ساله برای افسردگی اساسی، ۶٫۷% است که معنایش آن است که در طول یک سال حدود ۷ درصد از جمعیت به افسردگی مبتلا هستند. مسلماً این میزان برای طول عمر افراد بسیار بیشتر است.

تا قبل از نوجوانی، دختران و پسران به میزان برابری به افسردگی دچار می‌شوند؛ ولی پس از نوجوانی زنان همواره دو برابر بیش از مردان افسردگی را تجربه می‌کنند.

افسردگی اساسی بدون درمان بین ۴ ماه تا یک‌سال طول می‌کشد. اکثر افراد (۶۵ تا۷۰ درصد) در ظرف یک‌سال بهبود می‌یابند، ولی تعدادی نیز در طول یک‌سال بهبود نمی‌یابند و گروهی نیز حتی پس از گذشت پنج سال بهبود حاصل نمی‌کنند.

مشخصه افسردگی، عود و بازگشت بیماری است. بین ۵۰ تا ۸۵ درصد بیماران افسرده، دوره‌های متوالی افسردگی را تجربه می‌کنند. با هر دوره افسردگی، ریسک دوره‌های آتی افسردگی افزایش یافته و مدت زمان بین دو دوره کاهش می‌یابد.

افسردگی - افسردگی : علائم و راه های درمان آن

چرا افسردگی اتفاق می ‌افتد؟

برای افسردگی روز مره‌ای که همه ما گاه به گاه تجربه می ‌کنیم، معمولا بیش از یک دلیل وجود دارد.این دلایل در افراد مختلف  میتوانندمتفاوت باشند.  ممکن است گاهی اوقات کاملاً واضح به نظر برسند و یا بالعکس آشکار به نظر نرسند.این عوامل  می‌توانندیک چیز ناامید کننده و یاس آور باشند یا به خاطر از دست دادن چیزی یاشخصی باشد.اماگاهی اوقات، مشخص نیست که چرا احساس افسردگی می ‌کنیم. فقط بی ‌حوصله هستیم، قوز    می ‌کنیم، حس غم داریم، و انگار که از دنده چپ بلند شده‌ایم. واقعا نمی ‌دانیم چرا. به هر ترتیب این احساسات می ‌توانند به قدری بد باشند که ما نیاز به کمک داشته باشیم.

حس افسردگی بعد از یک رویداد عذاب آور، مثل سوگواری، طلاق و یا از دست دادن شغل، طبیعی به نظر می ‌رسد. ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد هم به فکر کردن و صحبت کردن راجع به آن رویداد تلخ بپردازیم، ولی پس از مدتی این رویداد تلخ را به تدریج میپذیریم و سعی میکنیم که با آن کنار بیاییم. ولی عده‌ای از ما نمی توانیم با آن کنار بیاییم و دچار افسردگی میشویم.

شرایط محیطی: اگر ما تنها باشیم، دوستی نداشته باشیم،  نگرانی‌های فکری و جسمی داشته باشیم. احتمال ابتلا به افسردگی در ما بیشتر‌ می باشد.

بیماری جسمی: اغلب افسردگی وقتی بروز می ‌کند که ما از نظر فیزیکی بیمار باشیم. این امر نه  تنها برای بیماریهای تهدید‌کننده زندگی مثل سرطان و بیماری قلبی صادق است بلکه در مورد بیماریهای  مزمن، مثل آرتروز یا برونشیت نیز صدق می ‌کند. جوانتر‌ها ممکن است بعد از ابتلا به عفونتهای ویروسی مثل سرما‌خوردگی ،آنفولانزا یا تب غده ای دچار افسردگی شوند

5 Health Risks Linked to Depression 01 RM 722x406 - افسردگی : علائم و راه های درمان آن

شخصیت: هر کسی می ‌تواند افسرده شود. ولی عده‌ای از ما به نظر بیشترمستعد ابتلا بافسردگی هستیم، این امر ممکن است به علت خصوصیات خاص بدن ما، به علت تجارب اولیه در زندگی ‌مان یا هر دو باشد

الکل: بسیاری از افرادی که زیادالکل می ‌نوشند، دچار افسردگی می ‌شوند. معلوم نیست اول کدام یک در شخص بروز می ‌کند نوشیدن مفرط یا افسردگی. همچنین افرادی که خیلی زیاد مشروب می ‌خورند بیشتر از دیگران مستعد خودکشی هستند.

جنسیت: زنان بیشتر از مردان مستعد افسردگی هستند. بدین علت که مردان کمتر دستخوش احساسات می ‌شوند، احساسات خود را سرکوب می ‌کنند یا آنها را با خشونت بیان می ‌کنند یا اینکه از طریق نوشیدن زیاد مشروب سرکوب  می ‌کنند.از طرف دیگر، زنان معمولا بیشتر تحت استرس هستند.چون هم استرس محیط کار را دارند  و در عین حال  باید مراقب بچه هم باشند

ژن ها: افسردگی می ‌تواند به صورت خانوادگی باشد اگر یکی از والدین شما شدیداً افسرده باشد، شما هشت برابر بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستید

آیا ابتلا به افسردگی شکلی از ضعف است؟

ممکن است از دید دیگران اینطور بنظر برسد که شخص افسرده خودش خواسته که افسرده باشد.ولی  حقیقت این است که، افسردگی نوعی از  بیماری است که  می ‌تواند برای اکثر افراد اتفاق بیفتد و به هیچ عنوان نشانه ضعف نیست، حتی اشخاص قدرتمند نیز می‌‌توانند دچار افسردگی شدید شوند.

 ونیستون چرچیل که خودازافسردگی رنج می برد، افسردگی را “سگ سیاه” می نامید.

راه‌های درمان افسردگی بدون دارو

افسردگی بر روی سه جنبه فرد تاأثیر می‌‌گذارد: ۱- رفتار ۲- افکار ۳- احساس. طبق تحقیقات انجام شده، در درمان افسردگی بدون دارو ابتدا رفتار تغییر می‌کند و سپس افکار و در نهایت این احساس است که تغییر می‌کند.

  • ورزش
  • خواب
  • حمایت اجتماعی
  • کم کردن استرس
  • ریلکسیشن و مراقبه
  • تغذیه
  • نور خورشید
  • پرهیز از تنهایی
  • توقف فکر

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا