بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی

کسانی که ورزش می‌کنند دوست دارند از وقتشان به‌طور مؤثر استفاده کنند و بیشترین بهره را از جلسات ورزششان ببرند. اگر بهترین زمان تمرین و ورزش برای کاهش وزن را بدانید ، سریع‌تر به نتیجه می‌رسید . این نکته هم برای ورزشکاران و هم برای افرادی که باهدف کاهش وزن ورزش می‌کنند ، مفید است . همان‌طور که در ادامه از وب سایت زندگی سالم خواهید خواند ، مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد بهترین زمان روز برای ورزش کردن باهدف چربی سوزی و عضله سازی چه وقت است ، اما زمان تنها یکی از عواملی است که بر عملکرد تمرینی شما اثر می‌گذارد .

عوامل دیگری مانند شدت و مدت‌زمان ورزش نیز نقش بسیار مهمی دارند و نباید از آن‌ها غافل شد . بهترین زمان تمرین برای چربی سوزی ، صبح است . وقتی صبح‌ها ورزش می‌کنید به دو دلیل ،بدن شما تمایل بیشتری به چربی سوزی دارد : الف ) پایین بودن سطح قند خون بدن را مجبور می‌کند به دنبال منابع دیگری برای تأمین انرژی بگردد، بنابراین از ذخایر چربی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند . ب ) میزان هورمون‌هایی که چربی سوزی را تسریع می‌کنند (مانند کورتیزول) صبح‌ها بالاتر است .

runner - بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی

فواید ورزش صبحگاهی

نتایج تحقیقات نشان داده است کسانی که صبح‌ها ورزش می‌کنند ، تمایل بیشتری به پیگیری تمریناتشان دارند و بهتر می‌توانند به برنامه‌ی ورزشی خود پایبند بمانند و برای مدت طولانی آن را ادامه بدهند . برای بعضی‌ها ورزش کردن در صبح راحت‌تر است چون بعدازظهرها خسته‌اند  و تمایلی به تمرین و ورزش ندارند.

معایب ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی ممکن است برای بدن کار سخت و استرس برانگیزی بوده و بنابراین برای هرکس مناسب نباشد. بسته به سطح هورمون‌ها شاید جزو کسانی باشید که ورزش صبحگاهی برایتان بسیار سخت باشد .

ورزش شدید صبحگاهی ممکن است به چای چربی سوزی باعث از دست رفتن عضلات شود . اگر با معده خالی ورزش کنید و تمرینات سنگین انجام دهید ، احتمال اینکه بدنتان برای تأمین انرژی موردنیازش به سراغ بافت‌های عضلانی برود ، زیاد است . به همین دلیل مهم است که قبل از ورزش صبحانه کاملی از پروتئین میل کنید .

Healthy breakfast on the table close up 1000x605 - بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی

اگر قبل از خوردن صبحانه ورزش کنید به دلیل این‌که سطح انرژیتان پایین است شدت لازم را در انجام تمرینات داشته باشید . بهترین زمان تمرین ازنظر عملکرد بعدازظهرها است . اگر بعدازظهرها ورزش کنید عملکرد بهتری خواهید داشت .

مطالعات گوناگونی عملکرد افراد را در ورزش صبح و بعدازظهر مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند . نتایج مطالعات نشان دادند جلساتی که بعدازظهرها برگزار می‌شدند  ازنظر عملکرد ورزشی ، استقامت و قدرت نتایج بهتری در برداشتند . افراد شرکت کنند گزارش دادند که واکنش بدنشان بعدازظهرها بهتر از صبح‌هاست و می‌توانند تمرینات بیشتری انجام بدهند .

بهترین زمان تمرین برای چربی سوزی شما چه وقت است ؟مطالعات و تئوری‌های گوناگون مفید است و می‌توانید برای کسب آگاهی  درباره بهترین زمان تمرین از آن‌ها بهره ببرید ، اما باید بدانید تشخیص بهترین زمان برای شما به عهده شخص شماست .

مقاله های مرتبط


سعی کنید صبح‌ها کمی ورزش هوازی انجام دهید ( مثلاً ۱۰ دقیقه پیاده‌روی ) و ببینید نتیجه چگونه است و چه حسی دارید . اگر فکر می‌کنید می‌توانید برای مدت طولانی انجامش دهید ، سعی کنید دوی آهسته را هم به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به برنامه‌تان اضافه کنید .

اگر با معده خالی ورزش کردید  و احساس خستگی و یا ضعف داشتید ، اول صبحانه بخورید و بعد ورزش کنید . سعی کنید یاد بگیرید که چگونه قند خونتان را با غذا کنترل کنید ، می‌توانید تمرینات صبح و بعدازظهر را باهم ترکیب کنید تا نتایج بهتری بگیرید . مثلاً می‌توانید صبح یک جلسه ۱۰ دقیقه‌ای ورزش هوازی داشته باشید و بعدازظهر هم یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای تمرین سنگین .

این شیوه بر مصرف اکسیژن بعد از روش (EPOC) اثر می‌گذارد و به شما کمک می‌کند تا کالری بیشتری بسوزانید .هیچ‌وقت بدون خوردن یک صبحانه‌ی کامل ، ورزش سنگین نکنید . چون همان‌طور که گفته شد ممکن است بافت عضلانی خود را از دست بدهید .

یادتان باشد که ورزش شدید و سنگین در ساعات انتهایی بعدازظهر روی خوابتان تأثیر منفی می‌گذارد . پس بهتر است دست‌کم ۴ ساعت قبل از رفتن به رخت خواب ورزش کنید .

ورزش کردن برای سلامتی و کاهش وزن اضافی اهمیت دارد و شما باید بخشی از روزتان را به ورزش کردن اختصاص دهید ، چه صبح و چه بعدازظهر . بعضی افراد صبح‌ها را ترجیح می‌دهند چون انگیزه‌ی بیدار شدن پیدا می‌کنند و در طول روز پرانرژی‌تر هستند اما برای همه این‌طور نیست .بررسی کنید ببینید ورزش کردن در چه زمانی از روز برای شما مناسب‌تر است و چند هفته به آن پایبند بمانید تا نتیجه‌اش را ببینید .

نکات کلیدی

اگر هدفتان از تمرین، ورزش قهرمانی نیست؛ نکته مهم از نظر متخصصین فیزیولوژی ورزش این است که شما عادت به ورزش کردن را در الگوی زندگیتان بگنجانید و اینکه دقیقا چه زمانی را به فعالیت اختصاص می دهید خیلی از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

اگر زمان دارید من به شما ورزش صبحگاهی را پیشنهاد می کنم، وقتی روزتان را با فعالیت آغاز می کنید بر کل روزتان تاثیر مثبتی دارد و تحقیقات نشان داده است افرادیکه صبح ها ورزش می کنند بیشتر عادت به فعالیت های بدنی را حفظ  میکنند و یک نکته دیگر این است که وقتی صبح ورزش می کنید یعنی فعالیتتان را قبل از مشغله های کاری دیگرتان انجام داده اید و امکان اینکه مشغله های روزمره مانع از ورزشتان شود بسیار کم است.

اما اگر صبح ها مشغول هستید این را بدانید که هر موقع از روز صبح، ظهر و یا عصر ورزش کنید زمان آن زیاد بر روی کاهش وزن تاثیری ندارد و بدن خیلی سریع خود را به زمان تمرین سازگار می کند، چیزی که  اهمیت دارد این است که که فقط ورزش کنید و تا رسیدن به هدفتان تلاش کنید. در پایان فراموش نکنید که بزرگ‌سالان باید در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه ورزش با شدت بالا انجام بدهند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا