رابطه ی مغز با موسیقی غمگین

HLIFE.1 300x224 - رابطه ی مغز با موسیقی غمگین

 

رنجی که واقعی نیست

برخی اوقات بدون برنامه ریزی قبلی به سراغ موسیقی غمگین می رویم جالب است که برعکس تصور اکثر افراد آرام می شویم زیرا در این حالت چندان بدتان نمی آید کمی احساس غم را تجربه کنید. به همین خاطر گوش دادن به یک موسیقی غم انگیز می تواند در شما باعث ایجاد حس آرامش شود.

 

موسیقی که نقش مشاور دارد

بیشتر اوقات موسیقی غمگین در حالت ناراحتی نقش مشاور را بازی می کند زیرا از طریق شنیدن موسیقی غمگین هیجانتان تخلیه می شود و با تمرکز بیشتر به دنبال راه حل برای مشکلاتتان خواهید بود.

 

جنس درد موسیقی غمناک متفاوت است

غمی که از طریق گوش دادن به یک موسیقی غم انگیز در ما ایجاد می شود با غمی که به واسطه ی یک اتفاق بیرونی مارا غمگین و افسرده می کند بسیار متفاوت است. تحقیقات بر روی افراد مختلف نشان می دهد که جنس این نوع غم شیرین و دل نشین تر از تحمل غم در دنیای واقعی است. بعضی از انواع موسیقی های غمگین نوعی حس نوستالژی را بار دیگر در ما زنده کرده و ما را به یاد اتفاقات گذشته می اندازد. مرور خاطرات نیز نوعی تسکین دردها و مشکلات افراد بحساب می آید که گوش کردن به موسیقی غمگین این مزیت را داراست.

 

مشکلات اجتماعی و موسیقی غمناک

 

HLIFE.2 300x168 - رابطه ی مغز با موسیقی غمگین

 

گاه مشکلات اجتماعی و فقدان رهایی را در جامعه خود مشاهده می کنیم و جایی را برای ابراز آنها پیدا نمی کنیم. وقتی این مشکلات با اهنگ خاص و غمناک خوانده می شود از اینکه احساسات ما توسط شخص دیگری به صورت آشکار به زبان موسیقی درآمده است بسیار خوشحال می شویم و این موضوع، فشار ناشی از مشکلات را کاهش می دهد.

تخلیه هیجانی با موسیقی غمناک

طبق تحقیقات، اغلب کسانی که  در هنگام ناراحتی به گوش دادن موسیقی غم انگیز پرداخته اند شنیدن موسیقی غم انگیز در آنها باعث تخلیه احساسات شده و درد و رنج حاصل از عامل بیرونی را فراموش کرده اند و در حالت آرام تری قرار گرفته اند. شنونده در خلال موسیقی غم انگیز، خود را بجای خواننده گذاشته  و در نتیجه احساس می کند که خود، خواننده مرثیه غمناک زندگی اش است و این حس ذهنی سبب کاهش درد او خواهد شد.

 

موسیقی گوش دهید و ورزش کنید

تحقیقات جدید نه تنها مشخص کرده که چه نوع موسیقی برای تمرین بهترین است بلکه معلوم کرده که موسیقی چطور افراد را تشویق به ورزش کردن می کند.

 

تزریق انرژی با موسیقی

بدن علائم خستگی زیاد را شناسایی می کند مثلا بالا رفتن میزان اسید لاکتیک در عضلات، ضربان تند قلب، تعریق زیاد و .. طبق این علائم تصمیم می گیرد نیاز به استراحت را اعلام کند. موسیقی با بازخورد روانی نسبت به این توجه هشیارانه مغز مبارزه می کند. انگار با گوش دادن و توجه به موسیقی هیجان انگیزتری که پخش می شود بهتر می توانیم ۱۰ مایل بدویم یا تکرار چند حرکت سخت را بالا ببریم.

موسیقی با حفظ احساسات قدرتمند در افراد، مقاومتشان را بالا می برد. معمولا گوش دادن به موسیقی یک تجربه ای واقعا لذت بخش است و آهنگ های ویژه می توانند موانع ذهنی را در شرایط زندگی روزمره افراد حاکم هستند را کنار بزنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا