مهاجرت جامعه پزشکی نسبت به قبل از کرونا دو برابر شده است

بسیاری از افراد بعد از اتمام یک مقطع تحصیلی، برای مهاجرت‌کردن به کشور دیگری اقدام می‌کنند. مهاجرت تحصیلی و کاری از جمله رایج‌ترین روش‌ها هستند که افراد در رشته‌های مختلف با توجه به شرایط خود این مسیر را انتخاب می‌کنند. در سال‌های بعد از کرونا مهاجرت رشته‌های پزشکی شدت بیشتری به خود گرفته است، به‌طوری که بسیاری از کارشناسان می‌گویند ممکن است در سال‌های آینده با بحران کمبود پزشک در ایران مواجه شویم. به گفته رییس سازمان نظام پزشکی، رشته‌های مختلف پزشکی در دو سال اخیر به مهاجرت کردن به کشورهای دیگر تمایل بیشتری نشان داده‌اند.

دلایل مهاجرت پزشکان چیست؟

همه ما می‌دانیم که مهاجرت به خودی خود مشکلی ندارد و بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند برای کسب تجربه‌های بیشتر و زندگی در یک کشور پیشرفته دست بع مهاجرت بزنند. اما رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در مصاحبه‌ای بیان کرده است که بسیاری از پزشکان به دلیل سختی زندگی، مشکلات متعدد و امکانات محدود تن به مهاجرت می‌دهند و رهسپار کشورهای دیگر می‌شوند. در ادامه برخی از این دلایل را بررسی می‌کنیم.

پرداخت‌ها با تاخیر انجام می‌شود

یکی از مهم‌ترین دلایلی که پزشکان را از ادامه کار و درس‌خواندن در ایران ناامید می‌کند، سیستم پرداختی نامناسب است. به دلیل ساختار بیمه، پرداختی بسیاری از پزشکان با ماه‌ها تاخیر انجام می‌شود و به همین دلیل وضعیت اقتصادی درصد زیادی از جامعه پزشکی بی‌ثبات می‌شود که این باعث نارضایتی آن‌ها شده است. با وجود وضعیت اقتصادی حال حاضر و تورم بالا، پرداخت‌های دیرهنگام بر مشکلات این صنف می‌افزاید.

کاهش اعتماد مردم به جامعه پزشکی

متاسفانه به دلایل بسیاری، مردم نسبت به صنف پزشکان بدبین شده‌اند و آن‌ها را مقصر مشکلات سیستم درمانی، کمبود دارو و مسائل دیگر می‌دانند. از طرف دیگر درصد کمی از افراد متقلبی که با کلاهبرداری و سوء استفاده از بیماران جیب خود را پر می‌کنند، به این اعتماد بیشتر لطمه می‌زنند. بعضی از افراد سودجو که با درمان‌های من‌درآوردی سعی در جذب مردم دارند، باعث بدبین شدن مردم به پزشکان و جامعه پزشکی می‌شوند. با از دست رفتن اعتماد بین پزشک و بیمار، پزشکان به مهاجرت میل پیدا می‌کنند تا در نقطه‌ای از دنیا آرامش خود را به دست آورند و به کار تخصصی خود مشغول شوند.

درصد بالایی از پزشکان درآمد کمی دارند

باید گفت که شایعه درآمدهای میلیاردی برای پزشکان بسیار دور از واقعیت است و پزشکان بسیار کمی هستند که به این درآمدهای نجومی دست پیدا می‌کنند. بخش زیادی از پزشکان متاسفانه با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند و مشکلات مالی آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در کشورهای دیگر امکانات رفاهی و کیفیت زندگی پزشکان بسیار بالا است و این قشر از حقوق و مزایای بسیاری برخوردار هستند، زیرا پزشکی جزو حرفه‌های حساس و مهم در هر کشور است. اما در ایران بسیاری از پزشکان نمی‌توانند کیفیت زندگی بالایی داشته باشند. درآمد پایین و آینده مبهم نیز از دیگر دلایل تمایل پزشکان به مهاجرت است.

در کشورهای دیگر از جامعه پزشکی ایرانی استقبال می‌شود

کشورهای بسیاری راه را برای جذب متخصصان در رشته‌های پزشکی باز کرده‌اند. ارائه امکانات پیشرفته، مسیر شغلی روشن، درآمد بالا و کیفیت زندگی مطلوب در بسیاری از کشورها باعث می‌شود که جامعه پزشکی به مهاجرت ترغیب شود. این کشورها بستر لازم برای رضایت این قشر را فراهم می‌کند. همچنین در بسیاری از کشورها پزشکان می‌توانند با طی‌کردن مراحلی پروانه پزشکی خود را دریافت کنند، در صورتی که برای دریافت آن در کشور خود با مشکلات و دشواری‌های بسیاری روبه‌رو هستند. برای مثال بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عمان برای پزشکان و سایر رشته‌های پزشکی امکانات مناسب و درآمد بالایی در نظر گرفته است تا متخصصان را به خود جذب کند.

c4014ee3 8538 4bd8 8cbf 70fa1111274c - مهاجرت جامعه پزشکی نسبت به قبل از کرونا دو برابر شده است

کدام رشته های پزشکی بیشتر مهاجرت می‌کنند؟

نکته مهم این است که این‌طور نیست که فقط پزشکان دست به مهاجرت بزنند، بلکه سایر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز به مهاجرت تمایل دارند، زیرا می‌خواهند به آینده بهتر و کیفیت بالاتری برای زندگی دست پیدا کنند. علاوه بر پزشکان متخصص، فوق تخصص و عمومی، سایر رشته‌ها مانند پرستاری، مامایی، فیزیوتراپیست، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی نیز درصد مهاجرت بسیار بالایی دارند. درصد زیادی از متقاضیان از انتخاب رشته‌های دیگر دلسرد شده‌اند به‌طوری که ظرفیت بعضی از رشته‌ها در دانشگاه‌های ایران پر نمی‌شود. برای مثال بعضی از رشته‌ها مانند اطفال، بیهوشی، اورژانس و داخلی جذابیت خود را برای متقاضیان از دست داده‌اند.

مقصد مهاجران جامعه پزشکی چه کشورهایی است؟

درصد زیادی از دانشجویان پزشکی ایرانی بسیار تلاشگر و بااستعداد هستند، بنابراین می‌توانند به‌راحتی با رزومه قوی و رتبه‌های مناسب خود پذیرش تحصیلی دریافت کنند. همچنین بسیاری از افراد شاغل در جامعه پزشکی می‌توانند در کشورهای پیشرفته اروپایی، آمریکایی، کشورهای عربی و حتی استرالیا به کار یا ادامه تحصیل مشغول شوند.

بعد از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ بسیاری از کشورها با بحران نیروی پزشکی و کادر درمان مواجه شدند و حالا آغوش خود را برای پذیرش این افراد باز کرده‌اند تا امکانات مناسب را در اختیارشان قرار دهند. یادتان باشد برای انتخاب کشور مقصد باید به امکانات تحصیلی و شغلی، وضعیت اسکان، میزان درآمد، کیفیت زندگی، وضعیت اقامت و شرایط کاری توجه داشته باشید. بهترین کشورهایی که رشته‌های پزشکی به آن‌ها مهاجرت می‌کنند عبارت‌اند از:

  • کانادا
  • استرالیا
  • دانمارک
  • نروژ
  • آلمان
  • عمان
  • امارات
  • آمریکا

آیا مهاجرت با رشته های پزشکی امکان‌پذیر است؟

افرادی که در زمینه‌های مرتبط با رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی فعالیت می‌کنند به دو شکل مهاجرت خود را انجام می‌دهند. یکی گروهی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارد و دیگری افرادی که درس خود را تمام کرده‌اند و می‌خواهند در بازار کار کشورهای دیگر فعالیت کنند. روند پذیرش پزشکان در کشورهای دیگر به دلیل حساسیت شغلی بالا ممکن است رقابتی و دشوار باشد. شما باید از رزومه، معدل و تسلط کافی بر رشته خود برخوردار باشید.

باید بدانید که فرصت‌های بسیاری وجود دارند و شما باید با توجه به شرایط خود برای پذیرش کاری یا تحصیلی درخواست دهید. اگر می‌خواهید به کشورهای خارجی مهاجرت کنید باید مدارک لازم را در یک دارالترجمه رسمی حرفه ای ترجمه کنید و به همراه مدرک زبان، نمرات آزمون‌های تخصصی در صورت نیاز و مدارک تمکن مالی خود را ارائه دهید تا مدارک شما بررسی شود. اگر می‌خواهید به‌صورت کاری اقدام کنید باید آگهی‌های معتبر کشورهای مختلف را پیدا کنید و با کارفرما یا درخواست‌دهنده‌ها مکاتبه داشته باشید. در این فرآیند ترجمه رسمی مدارک شما اهمیت زیادی دارد تا اطلاعات شما کاملا صحیح و معتبر در اختیار سفارت، دانشگاه و سازمان مربوطه قرار بگیرد.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا