خار پاشنه؛ دردی مبهم در ناحیه کف پا | درمان، نشانه ها و دلایل ایجاد

احتمالا با این جمله روبه رو شده‌اید که پا، قلب دوم ما است. عضوی در بدن که می‌تواند فعالیت‌های روزمره طبیعی که هر کدام از ما با آن‌ها آشنایی داریم را مختل کند یا به جریان بیاندازد. حداقل یکبار در زندگی خود یا اطرافیان با عنوان “خار پاشنه” تا حدودی برخورد کرده‌ایم. بله! یک زائده استخوانی که گاهی درد ان میتواند مانع از ادامه ما به فعالیت‌های روزانه عادی مثل راه رفتن شود. همچنین در بعضی موارد می‌تواند بدون درد باشد. در واقع بستگی به این دارد که چه مدت زمانی هست که ما آن را با پای خود، یعنی قلب دوممان حمل می‌کنیم.

در این مطلب قصد داریم تا به صورت خلاصه با اطلاعاتی در زمینه چگونگی ایجاد خار پاشنه پا، راه های درمان و علل ایجاد آن اشنا شویم. با ما در زندگی سالم همراه باشید.


خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه که به صورت یک رسوب کلسیم در پاشنه پا است، که باعث برآمدگی استخوانی در قسمت زیرین استخوان پاشنه می شود. این فرآیندی ست که معمولاً در طی چند ماه اتفاق می‌افتد و میتواند در نتیجه کشش بیش از حد و مداوم فاسیای کف پا به وجود می اید. فاسیای کف پا رباطی ست که پاشنه را به پا متصل می کند و التهاب ان موجب درد در زیر پاشنه می شود. خار پاشنه باعث بیرون زدگی بسیار کمی در استخوان پاشنه و تا نیم اینچ به جلو کشیده شود. برخی از خار پاشنه ها بسیار کوچک هستند و در عکس برداری با اشعه ایکس به سختی قابل تشخیص هستند.

iStock 1097720454 Kojaro 720x480 - خار پاشنه؛ دردی مبهم در ناحیه کف پا | درمان، نشانه ها و دلایل ایجاد

علائم خار پاشنه

بسیاری از مردم درد خار پاشنه پا را به صورت فرو رفتن چاقو یا سنجاق به پایین پای خود در هنگام صبح و هنگام ایستادن توصیف می کنند. دردی که بعداً به درد مبهم تبدیل می شود. آنها اغلب با شکایت به درد شدیدی که پس از ایستادن پس از نشستن طولانی مدت دوباره عود می کند، به پزشک مراجعه می کنند.

اکثر بیماران ممکن است خار پاشنه بدون هیچ گونه علامت و دردی داشته باشند. هنگامی که علائم خارپاشنه پا ظاهر می شوند، شایع ترین آنها درد و تورم در ناحیه اطراف پاشنه پا و سختی در فشار وارد کردن به پاشنه پا است. درد خارپاشنه معمولا در قسمت داخلی پاشنه پا احساس می شود و زمانی که فرد فعالیت بیشتری دارد بدتر می شود.

اگر التهاب در نقطه تشکیل خارپاشنه ایجاد شود، می تواند با درد متناوب یا مزمن – به خصوص در حین راه رفتن یا دویدن – همراه باشد. به طور کلی، علت درد، آسیب در بافت نرم مرتبط با خار پاشنه است نه خود خارپاشنه.


برای مطالعه بیشتر:

درد سیاتیک، علایم و راه‌های تشخیص درد سیاتیک


علت خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه معمولاً در نتیجه موارد زیر رخ می دهند :

  1. داشتن پای بسیار قوس دار (cavus foot) که می تواند ناشی از آسیب عصبی یا یک بیماری ژنتیکی باشد.
  2. داشتن اضافه وزن و چاقی
  3. پوشیدن مداوم کفش های نامناسب
  4. عدم توجه به وضعیت نامناسب در هنگام ایستادن

توجه داشته باشید، مواردی که در بالا به ان پرداختیم از شایع ترین علل خار پاشنه در افراد می باشد.

چگونه می توان از خار پاشنه پا پیشگیری کرد؟

حتی اگر یک بیماری ژنتیکی دارید که باعث شده تا ساختار پای شما را تحت تاثیر قرار بگیرد، می توان با انجام اقدامات مناسبی که در ادامه به ان میپردازیم، از خار پاشنه جلوگیری کرد. حفظ وزن سالم برای جلوگیری از بروز خار پاشنه مهم است. ممکن است برای حمایت صحیح از پای خود به کفی های ارتوتیک یا کفش های مناسب نیاز داشته باشید.

همه می‌توانند با پوشیدن کفش‌های مناسب و مراقبت بیشتر از پوشیدن کفش‌های مناسب هنگام ورزش، به جلوگیری از ایجاد خار پاشنه کمک کنند. می‌توانید با پوشیدن کفش‌های مناسب با کفی ضربه‌گیر، ساق‌های سفت و پاشنه‌خوان‌های حمایت‌کننده از خار پاشنه جلوگیری کنید. انتخاب کفش مناسب برای هر فعالیت بدنی؛ گرم کردن بدن و انجام حرکات کششی قبل از هر فعالیت؛ و خود را در حین فعالیت ها سرعت دهید. از پوشیدن کفش هایی با ساییدگی بیش از حد در پاشنه و کف پا خودداری کنید. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن نیز ممکن است به جلوگیری از خار پاشنه کمک کند.

عوامل خطر برای خار پاشنه

  1. ناهنجاری های راه رفتن، که باعث فشار اوردن بیش از حد بر استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزدیک پاشنه پا می شود.
  2. دویدن به خصوص روی سطوح سخت که باعث ضربه دیدن به پاشنه پا میشود.
  3. کفش‌های نامناسب یا بد پوشی که فاقد پشتیبان مناسب قوس هستند.
  4. درمان نکردن دیابت، اضافه وزن و چاقی.
  5. افزایش سن، که انعطاف پذیری فاسیای کف پا را کاهش می دهد و باعث می شود تا پد چربی محافظ پاشنه پا را نازک شود.
  6. گذراندن بیشتر روز روی پاهای خود.
  7. فعالیت بدنی کوتاه مدت مکرر.
  8. درمان نکردن کف پای صاف یا قوس بلند.

نیاز است در اینجا اشاره شود که، خار پاشنه مخصوصاً در بین ورزشکارانی که فعالیت‌هایشان شامل دویدن و پریدن زیاد است رایج است.

چگونه خار پاشنه تشخیص داده می شود؟

تشخیص خار پاشنه معمولاً نیاز به معاینه اشعه ایکس برای مشاهده بهتر استخوان پاشنه دارد.

چگونه خار پاشنه درمان می شود؟

اگر درد پاشنه پا دارید که بیش از یک ماه ادامه دارد، در درجه اول بهتر است برای سنجش اوضاع خار پاشنه با پزشک مشورت کنید. در ادامه روش های متعددی برای درمان خار پاشنه وجود دارد که در زیر به موارد اثر گذاری از ان می پردازیم :

  • استفاده مرتب از کفی های طبی و ارتوپدی که کشش پاشنه را از بین می برد، تاثیر چشمگیری در درمان خار پاشنه دارد.
  • پوشیدن مکرر آتل شب
  • انجام منظم تمرینات کششی که نه تنها در درمان خار پاشنه بلکه به عنوان عامل پیشگیری نیز استفاده میشود.
  • چسباندن یا تسمه زدن برای استراحت عضلات و تاندون های تحت فشار.
  • داروی ضد التهاب که در ارام تر شدن درد بیمار تاثیر بسیاری دارد.
  • توصیه های راجب کفش و صندل مخصوص خار پاشنه.
  • انجام فیزیوتراپی.

در اکثریت قریب به اتفاق افراد این درمان ها می توانند به طرز چشمگیری علائم خار پاشنه را بهبود بخشند. با این حال، در برخی از بیماران که انجام موارد بالا کمک چندانی به تسکین درد و درمان خار پاشنه شان نکند، ممکن است جراحی برای اصلاح خار و تسکین درد خار پاشنه ناشی از التهاب فاشیای کف پا ضروری باشد.

درد پاشنه ممکن است به درمان با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (ادویل) یا ناپروکسن (Aleve) پاسخ دهد. پس میتواند تا زمان مراجعه به پزشک گزینه مناسبی برای تسکین درد شما باشد. در بسیاری از موارد، یک دستگاه ارتوتیک کاربردی می‌تواند علل درد پاشنه و قوس پا مانند عدم تعادل بیومکانیکی را اصلاح کند. در برخی موارد، تزریق کورتیکواستروئید ممکن است برای تسکین التهاب در ناحیه مورد نظر انجام شود.

آیا با افزایش سن، خار پاشنه بیشتر می شود؟

با تحقیقات مختلف و گسترده ای که بر روی خار پاشنه انجام شده است نشان داده شده که هم در مردان و هم در زنان با افزایش سن خطر در معرض قرار گرفتن ابتلا به خار پاشنه نیز بیشتر می شود.

آیا تمام خارهای پاشنه پا دردناک هستند؟

جالب اینجاست که همه خارهای پاشنه با درد همراه نیستند. در واقع، تقریباً ۳۸ درصد از جمعیت عمومی واقعاً از خار پاشنه رنج می‌برند، که تقریباً نیمی از آنها حتی از ابتلای خود به آن آگاه نیستند.

رابطه خار پاشنه و آرتروز چیست؟

بیماران مبتلا به آرتروز بیشتر مستعد ابتلا به خار پاشنه هستند زیرا آرتروز غضروف مفاصل را فرسایش می دهد. سپس پا ناامیدانه تلاش می کند تا از دست دادن غضروف را جبران کند و در نتیجه مستقیم، پا احتمالاً رشد کرده و در معرض خارهای استخوانی دردناک قرار می گیرد.

آیا برای خار پاشنه خود نیاز به جراحی دارم؟

خار پاشنه بیماران به ندرت با جراحی برداشته می شود. فقط در موارد شدید ممکن است خار پاشنه با جراحی برداشته شود. بیش از ۹۰ درصد افراد می توانند با درمان های غیر جراحی بهبود یابند. اگر درمان محافظه کارانه بعد از ۹ تا ۱۲ ماه نتواند علائم خار پاشنه را درمان کند، ممکن است برای تسکین درد و بازگرداندن تحرک، جراحی لازم باشد.

 تکنیک های جراحی عبارتند از :

  • رها شدن فاسیای کف پا
  • برداشتن یک خار

حتما قبل از انجام جراحی تست ها یا معاینات از طریق پزشک معالج باید صورت بگیرد. و اگر کمکی به تسکین و درمان خار پاشنه نشد، به عنوان گزینه نهایی ، جراحی صورت بگیرد. شایان ذکر است که رعایت توصیه های پس از جراحی در مورد استراحت، یخ، فشرده سازی، بالا بردن پا و زمان قرار دادن وزن روی پای عمل شده بسیار مهم است. در مواردی، ممکن است لازم باشد بیماران پس از جراحی از بانداژ، آتل، گچ، کفش جراحی، عصا یا عصا استفاده کنند. از عوارض احتمالی جراحی پاشنه می توان به درد عصبی، درد مکرر پاشنه پا، بی حسی دائمی ناحیه، عفونت و جای زخم اشاره کرد. علاوه بر این، با آزاد شدن فاسیای کف پا، خطر بی ثباتی، گرفتگی پا، شکستگی استرس و تاندونیت وجود دارد.


برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا