جوش صورت : علت و ۱۰ درمان خانگی

جوش یک زائده‌ی کوچک پوستی است. جوش‌ها، جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به وسیله‌ی میکروب‌ها آلوده و ملتهب شده و در مرحله‌ی بعد ترشحات سطح آنها را پر می‌کند. جوش  صورتکه در سنین بلوغ و چند سال بعد از آن نیز رخ می دهد شایعترین مشکل و ناراحتی پوستی است که روی پوست در ابتدا کوچک، قرمز و دردناک است و به تدریج بزرگ می‌شود. با شروع اولین علائم جوش جوانی می‌توانید از بعضی داروهای خانگی برای درمان جوش جوانی استفاده کنید. مواد زیادی وجود دارند که می‌توانند از درد و ناراحتی این مشکل پوستی بکاهند و همچنین فرآیند درمان را تسریع کنند. کلید درمان جوش صورت این است که آن‌ها را نرم کنید تا باکتری‌ها همراه با عفونت از مناطق متورم خالی شوند. در ادامه همرا وب سایت زندگی سالم باشید تا به بررسی ، انواع جوش صورت و ۱۰ روش درمان خانگی آن بپردازیم.

علت جوش صورت چیست؟             

این اتفاق ،به دلیل هورمون آندروژنی است که بیش از حد در بدن وجود دارد. این هورمون ،غدد لنفاوی شما را فعال میکند و باعث تولید بیش از حد روغن میشود همچنین باعث رشد باکتری پرو پیونیباکتریوم میشود که باعث آکنه میشوند. سبوم بیش از حد موجود روی پوست، فولیکول های مو را مسدود میکند و منافذ را از آلودگی و عفونت پر میکند و به آکنه یا جوش تبدیل مینماید.

انواع جوش صورت

  • یک جوش سر سفید (زمانی که منافذ مسدود و بسته میشود)
  • یک جوش سر سیاه (زمانی که منافذ بسته است و اما قرار گرفتن در معرض هوا آن را ایجاد میکند)
  • یک جوش قرمز و مسدود شده که معمولا بزرگ ،قرمز ،دردناک و عمیق هستند که در پوست اتفاق میافتد.
  • جوش های سر سیاه و سر سفید از نوع التهابی هستند ،که به راحتی قابل درمان میباشند.
  • شما برای جوش ها و آکنه های کیستی باید نگران باشید.

انواع جوش صورت زندگی سالم - جوش صورت : علت و 10 درمان خانگی

روش های درمان خانگی جوش

بسیاری از مردم قبول دارند که استفاده از مواد شیمیایی خشن، شست‌وشوی طاقت‌فرسا و حتی لایه برداری‌ پوست و لیزر کردن تحت‌ نظر پزشک واقعا پوست را حساس کرده و مشکل را تشدید می‌کند. بنابراین می‌توان برای جوش های دوره‌ای با دفعات ظهور محدود، از راه‌های درمانی فوق‌العاده متداولی که جوش‌ و آکنه را با سرعت و به راحتی از بین می‌برند استفاده کرد.

  1. از یخ استفاده کنید: یخ را در تکه ای پارچه گذاشته و روی بخشی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه دارید. چند دقیقه فاصله بگذارید و مجدد مرحله‌ی قبل را تکرار کنید.

این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید، جوش در عرض یکی دو روز از بین می‌رود.

  1. عسل: یک اپلیکاتور پنبه‌ای استریل را در عسل طبیعی فرو ببرید و روی پوست بمالید و پوست را حداقل به مدت ۳۰ دقیقه به حال خود بگذارید و بعد از آن با آب گرم بشویید.

علاوه بر این می‌توانید با افزودن پودر دارچین به عسل ماده‌ی سفت‌تری به‌ دست بیاورید و آن را شب تا صبح در هنگام خواب روی جوش بگذارید.

  1. خیار: خیار را خرد کنید روی آن آب بریزید و بگذارید به مدت ۶۰ دقیقه بماند. مواد داخل خیار مثل ویتامین A، پتاسیم و کلروفیل در آب منتشر می‌شوند. آب حاصل را صاف کنید و برای نوشیدن یا شستن صورت استفاده کنید.
  2. سرکه‌ سیب: صورت‌تان را با آب شسته و با حوله خشک کنید. یک پیمانه سرکه را با ۳ پیمانه آب مخلوط کنید، سپس گلوله‌ی پنبه‌ای را در آن فرو ببرید و مشخصا روی نقاطی از پوست که مشکل دارد بمالید. حداقل به مدت ۱۰ دقیقه پوست را به حال خود بگذارید، همچنین می‌توانید بگذارید سرکه یک شب تا صبح روی پوست‌تان بماند. هر روز چند مرتبه این کار را تکرار کنید.
  3. ماست: مقداری ماست را با آبلیمو مخلوط کنید و روی پوست‌تان بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را بشوییدکه باید از این مخلوط روزی دوبار استفاده کنید
  4. آسپرین: سر راست‌ترین راه برای استفاده از آسپرین در درمان جوش ساختن خمیری با یک سهم آسپرین و سه سهم آب است. زمانی که خمیر سفت شد آن را روی جوش‌ها بمالید. حدودا ۳۰ دقیقه بعد این خمیر خشک می‌شود و پایین می‌ریزد. بعد از آن می‌توانید صورت‌تان را بشویید.

توجه : روزی یک بار این درمان را انجام دهید.

  1. جوش‌‌شیرین: جوش‌شیرین را با مقداری آب و آبلیمو مخلوط کرده و یک خمیر باقوام درست کنید. پوست خود را به دقت بشویید و در حالی که نم‌دار است خمیر را در نواحی مشکل‌دار پوست بمالید، آنگاه چند دقیقه تا زمانی که خمیر روی پوست شما خشک شود صبر کنید. صورت‌ خود را با آب گرم بشویید. برای اینکه سریع‌تر نتیجه بگیرید این فرایند را دوبار در روز تکرار کنید.
  2. سیر: چند حبه سیر را خوب رنده کنید. سپس این حبه‌ها را به آب گوشت و مرغ، برنج سرخ شده، سوپ‌ها و سالادها اضافه کنید. یا، می‌توانید این سیر را به صورت پخته یا خام بخورید. حتی برای جلوگیری از جوش بلوغ می‌توانید سیر را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار بدهید، خوردن ۲ تا ۳ حبه سیر خرد شده در روز نیز می‌تواند نتیجه‌ی خوبی برای شما داشته باشد.
  3. زردچوبه: در مرحله‌ی اول، پودر زردچوبه (۱ قاشق چایخوری) را بردارید و آن را به یک فنجان آب گرم اضافه ‌کنید. سپس، خوب آن دو را با هم مخلوط کنید و می‌توانید ترکیب حاصل را برای خلاص شدن از شر جوش بلوغ بنوشید. شما باید این روش درمانی را به طور منظم به صورت حدود ۳ بار در روز تکرار کنید تا جوش بلوغ درمان شود. روش دیگر برای استفاده از این درمان، این است که می‌توانید پودر زردچوبه را با شیر کم چرب (یا شیر گرم) مخلوط کنید و محلول به دست آمده را بنوشید تا به طور کامل از شر جوش بلوغ خلاص شوید.
  4. پوست موز: ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اما پوست موز رسیده در واقع برای درمان جوش بلوغ یا جوش جوانی شگفتی می‌آفریند. یک تکه پوست موز را روی جوش بلوغ قرار بدهید، آن را با یک باند همان‌جا فیکس کنید و اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند. صبح ناحیه را تمیز کنید.

پیشگیری از جوش صورت

جلوگیری از تشکیل جوش‌، راز کنترل آنست؛ علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. گرچه اغلب آدم‌ها به غلط بر این باورند که جوش زدن با آلودگی سطح پوست یا مصرف غذاهای خاص مرتبط است اما، جوش زدن به ترکیبی از عوامل مرتبط است که برخی از کنترل ما خارجند؛ تعادل هورمونی و سرعت طبیعی سیستم تجدید پوست ما از آن جمله‌اند. با وجود اینکه به طور قطع جوش زدن تقصیر شما نیست اما در برابر جوش‌ها بی‌دفاع هم نیستید. شما برای کمک به بدن‌تان برای مقابله با جوش‌ها می‌توانید آنچه را که بدن برای قدرتمند و سالم بودن بدان نیاز دارد در اختیارش بگذارید.

اگر می‌خواهید پوست خوبی داشته باشید، این موارد ساده را رعایت کنید:

  • شست‌وشوی روزانه
  • از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید
  • رژیم غذایی سالم و مصرف آب
  • ورزش کنید
  • جوش‌ها را فشار ندهید و نترکانید
  • از پوست‌تان در برابر تابش آفتاب، محافظت کنید
  • آرام باشید و استرس نداشته باشید
  • استراحت کنید

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا