مکانیسم های مرتبط با مغز و ایجاد خاطرات نادرست

 

مطالعات نشان داده خاطرات ضعیف شکل گرفته می توانند توسط ساز و کارهایی تغییر یابند. ممکن است چارچوبی برای کشف روشهای مختلف درمانی در زمینه ترس، حافظه و اختلالات اضطرابی را ارائه دهد. همچنین ممکن است پیامدهایی مربوط به صحت برخی از شهود شاهد نیز باشد. امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم  به بررسی ارتباط مغز و بازسازی خاطرات می پردازیم.

 

پروفسور برایس ویسل و تیمش از تکنیک های جدید رفتاری، مولکولی و محاسباتی برای بررسی خاطراتی که به درستی شکل نگرفته اند استفاده کردند و نحوه برخورد مغز با آنها را مورد بررسی قرار دادند. برای اینکه خاطرات مفید واقع شوند، باید در طول یک رویداد شکل گرفته باشند. یعنی آنها باید به طور دقیق آنچه را که اتفاق افتاده است را منعکس کنند.

 

با این وجود، در دنیای واقعی بسیاری از خاطرات کامل و دقیق نیستند. به ویژه در شرایطی که تجربه مختصر، ناگهانی یا بسیار احساسی بود. خاطرات نادرست همچنین ممکن است زمانی رخ دهند که حافظه ضعیف باشد. به طور کلی میتوان گفت نتیجه تفاوت های ظریف در نحوه پردازش حافظه یا به دلیل بیماری مانند آلزایمر یا زوال عقل هر فرد است.

 

یافته ها بسیارهیجان انگیز است زیرا نشان می دهد مکانیسم های به روزرسانی حافظه پس از فعال شدن می توانند خاطرات را تصحیح کنند و بهبود بخشند.

بررسی ها نشان داد که همین روند در برخی شرایط می تواند به بروزرسانی نادرست حافظه منجر شود. ماکانیسمی ملکولی برای این فرایند شناسایی شده که میتواند به عنوان واسطه عمل کند. چنین مکانیزم های به روز رسانی را میتوان برای درمان اختلالات حافظه و اضطراب در جایی که ایجاد حافظه ضعیف است مورد هدف قرار دهیم.

پروفسور ویسل گفت این یافته ها می تواند برای درک میزان اشتباه حافظه در زندگی روزمره مفید باشد. ترس، استرس پس از وقایع و موقعیت هایی که بسیار حیاتی است، مانند شهادت شاهد در دادگاه.

 

چرا حافظه اشتباه میکند؟

مطالعه نشان می دهد که وقتی یک فرد حافظه ضعیف را تشکیل می دهد، مغز در یک وضعیت مشابه حافظه را مجددا فعال می کند و سپس آن را به روز می کند. بعضی اوقات ممکن است یک حافظه ضعیف شکل نادرست از آن خاطره را در یک موقعیت مشابه، اما بی ربط دوباره فعال شود. ممکن است مغز حافظه را از آن وضعیت نامربوط به روز کند. این کار باعث ایجاد یک خاطره ی جدید و نادرست می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا