شیشه چیست و چرا اینقدر اعتیاد آور است؟

شیشه، شفاف یا آبی است و شکل کریستال‌های درشت را به خود می‌گیرد. بی‌بو، تلخ و قابل حل در مایع است. معمولاً گفته می‌شود که این کریستال‌ها شبیه یخ هستند. شیشه سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار داده و احساس سرخوشی شدیدی ایجاد می‌کند. شیشه محرک بسیار قوی با اعتیادزایی بالا است. اعتیاد به شیشه عوارض جبران ناپذیری را برای شخص به وجود می‌آورد. در این مقاله به حقایق این ماده مخدر خطرناک می‌پردازیم و با عوارض و روش‌های ترک اعتیاد به شیشه آشنا می‌شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زندگی سالم در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

شیشه چیست؟

شیشه، یک محرک روان مصنوعی است که عملکرد درونی مغز را تسریع می‌کند و بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و اثرات طولانی مدتی بر بدن دارد. در خیابان، در میان کسانی که این ماده مخدر بسیار اعتیاد‌آور را می‌سازند و توزیع می‌کنند به آن کریستال نیز می‌گویند. که اشاره‌ای به این واقعیت است که شبیه خرده‌های کریستال شیشه است.

شیشه در میان مصرف‌کنندگان تفریحی مواد مخدر محبوب باقی مانده است زیرا به سرعت عمل می‌کند و احساس سرخوشی شدیدی ایجاد می‌کند. هیچ کاربرد پزشکی برای شیشه وجود ندارد. محتویات و ظاهر آن می‌تواند بسته به سازنده متفاوت باشد. این ماده محرک به شیوه‌های دود کردن، استنشاق از راه بینی، خوراکی و یا تزریق مورد مصرف قرار می‌گیرد.

چرا شیشه بسیار اعتیاد‌آور است؟

مصرف شیشه، باعث افزایش ترشح یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین می‌شود که منجر به افزایش این ماده شیمیایی در مغز می‌گردد. دوپامین با عملکرد حرکتی، انگیزه، پاداش و مراکز لذت مغز مرتبط است.

اعتیاد به شیشه باعث ایجاد خلق و خوی شدید یا سرخوشی می‌شود که بسیار قوی‌تر از کوکائین است. تجربه این سطوح غیرطبیعی دوپامین باعث تمایل شدید به ادامه مصرف دارو می‌گردد. در نهایت اعتیادآور می‌شود زیرا بدن شما هوس شدیدی برای حفظ حالت فوق‌العاده سرخوشی را تجربه می‌کند، که اغلب منجر به مصرف مجدد و مداوم برای رسیدن به آن هدف می‌شود.

کنجکاوی، بی‌حوصلگی، فشار همسالان، کاهش وزن، دلایل اینکه چرا مردم برای اولین بار مصرف شیشه را امتحان می‌کنند، متفاوت است. با این حال، توصیه مشترک در میان بسیاری از معتادان به شیشه این است که اصلاً آن را امتحان نکنید. عواقب مخربی می‌تواند با اولین مصرف همراه باشد. بدن می‌تواند به سرعت به مواد شیمیایی وابسته شود و منجر به اعتیاد به شیشه شود.

علائم اعتیاد به شیشه چیست؟

افرادی که حتی مقادیر کمی از این ماده را مصرف می‌کنند می‌توانند عوارض ناشی از آن را نشان دهند. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • حالت سرخوشی پایدار یا بسیار شاد
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • احساس شکست ناپذیر بودن
  • روز‌های بی‌خوابی یا بیداری مداوم
  • قرمز شدن چشم
  • توهم یا رفتار هذیانی
  • بدبینی و پارانوئید
  • کاهش اشتها
  • خارش مداوم
  • دندان‌های پوسیده
  • تکلم سریع

با بررسی نشانه‌های فوق می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است. شما می‌توانید از عواقب جسمی و روحی استفاده از شیشه در خود یا اطرافیانتان با مشورت با یک روانشناس یا متخصص در زمینه ترک اعتیاد، جلوگیری کنید.

50666631 a54c 438f a14c 3efba01e0147 720x405 - شیشه چیست و چرا اینقدر اعتیاد آور است؟

آیا درمانی برای اعتیاد به شیشه وجود دارد؟

هیچ درمان سریع و آسانی برای ترک اعتیاد به شیشه وجود ندارد، اما اختلالات مصرف مواد را می‌توان با روش‌های فیزیکی و روانی درمان کرد. گزینه‌های ترک اعتیاد به شیشه را می‌توان روان درمانی و سم‌زدایی تحت نظارت روانپزشک، مراقبت‌های بعدی و پیشگیری از مصرف مجدد در نظر گرفت.

درمان معمولاً شامل سم‌زدایی و تکنیک‌های رفتاری مانند درمان شناختی-رفتاری برای اجتناب و مقابله با محرک‌های بالقوه، همراه با انگیزه‌های انگیزشی برای تشویق پرهیز است. از آنجایی که اختلال عملکرد شناختی می‌تواند بر نتایج درمان تأثیر بگذارد، روانشناسان باید از وضعیت شناختی آن بیماران کاملاً آگاه باشند و قبل از شروع درمان یک ارزیابی عصب روانشناختی کامل ضروری است.

درمان شناختی-رفتاری بر درک نقش سوء مصرف مواد در زندگی افراد متمرکز است و به رشد مهارت‌های مقابله‌ای برای جلوگیری از عود اعتیاد به شیشه کمک می‌کند. هنگام پرداختن به سوء مصرف مواد، استراتژی‌های شناختی-رفتاری را به عنوان، یادگیری برای شناسایی و اصلاح رفتار‌های مشکل ساز با استفاده از مهارت‌های مختلف برای توقف سوء مصرف مواد، توصیف می‌کنند. با شناخت زودهنگام هوس‌ها و شناسایی موقعیت‌هایی که ممکن است فرد را در معرض خطر قرار دهد، فرد می‌تواند استراتژی‌های مقابله‌ای مؤثری را برای مدیریت اعتیاد خود ایجاد کند.

علائم ترک اعتیاد به شیشه چیست؟

رایج‌ترین علائم ترک اعتیاد می‌تواند بسیار شدید باشد. توصیه می‌شود افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرند، این کار را تحت نظارت یک روانشناس متخصص در زمینه ترک اعتیاد به شیشه انجام دهند. خستگی، افسردگی، بیخوابی و هوس شدید که این می‌تواند تا ۱۰ هفته طول بکشد، از علائم رایج ترک برای مصرف‌کنندگان شیشه است.

a8e33471 1f24 41ca 9388 d3abee7b5f21 - شیشه چیست و چرا اینقدر اعتیاد آور است؟

وقتی از شیشه استفاده می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

افرادی که اعتیاد به شیشه دارند، در ابتدا احساس سرخوشی می‌کنند و پس از اولین استفاده، افزایش فشار خون، افسار گسیختگی افکار، لذت و تحرک شدید و طولانی مدتی را تجربه می‌کنند. معتادین اغلب مجبورند به حرکت ادامه دهند، حتی اگر هیچ کاری انجام ندهند. در حالی که تحت تأثیر مصرف شیشه، این توهم را دارند که از حد معمول قدرتمندتر هستند.

از نظر اجتماعی برون‌گرا، پرحرف و با اعتماد به نفس هستند. اما به همین ترتیب، آن‌ها می‌توانند رفتار عجیبی داشته باشند و از روابط اجتماعی مثبت دور شوند و متوجه نشوند که ممکن است برای دیگران مسخره به نظر برسند.

مدت زمانی که اثرات مصرف شیشه در بدن شما باقی می‌ماند به میزان مصرف، سن و سلامت شما بستگی دارد. اثرات آن می‌تواند بین ۶ تا ۱۲ ساعت طول بکشد. معتادین شیشه می‌توانند تا ۱۰ روز بیدار بمانند و اغلب با غذا یا نوشیدنی بسیار کم زندگی خود را ادامه می‌دهند.

سخن آخر

افرادی که اعتیاد به شیشه دارند، ولع اجباری، گاهی غیرقابل کنترل، برای مصرف مجدد را تجربه می‌کنند. به طور معمول، آن‌ها علیرغم تجربه عواقب بسیار منفی در نتیجه مصرف، به جستجو و استفاده از مواد توهم‌زا شیشه ادامه می‌دهند. اگر فکر می‌کنید اعتیاد به شیشه دارید، باید فوراً کمک بگیرید. خانواده به عنوان حامی با پشتیبانی از معتاد برای ترک اعتیاد آن بهترین نقش را ایفا می‌کنند. دریافت مشورت از روانشناس برای تسریع و بهبود روند خلاص شدن از دام اعتیاد نیز مؤثر است. شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر و بهره‌مندی از مشاوره و روانشناس این حوزه تخصصی به سایت لیمبیک مراجعه کنید. ‌امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا