ختنه نوزاد پسر

ختنه نوزاد عملی است که توسط بسیاری از والدین ایرانی برای نوزادان پسر انجام می‌شود. ختنه نوزاد یکی از رایج‌ترین عمل‌های انجام شده در جهان است که بیش از ۱۰ درصد از کل موارد ارولوژی کودکان را تشکیل می‌دهد.

در این مقاله شما را با مزایا و خطرات ختنه کردن نوزاد آشنا می‌کنیم و کمک می‌کنیم تا بدانید که با چه مراحلی روبرو خواهید شد.

فواید ختنه کردن نوزاد پسر چیست؟

ختنه یک سنت باستانی است که به هزاران سال قبل باز می‌گردد. اگر به دلایل مذهبی آن را انتخاب کرده باشید، به احتمال زیاد از آن خبر دارید. تحقیقات علمی معتبری در این رابطه وجود دارند که از مزایای ختنه حمایت می‌کنند و شواهد فعلی نشان می‌دهد که فواید ختنه برای سلامتی نوزادان پسر، بیش‌تر از خطرات آن است.

برخی از فواید تحقیق شده ختنه عبارتند از:

  • کاهش خطر عفونت‌ دستگاه ادراری (UTIs) به ویژه در سال اول زندگی کودک. عفونت دستگاه ادراری شدید یا مکرر منجر به آسیب کلیه یا حتی سپسیس (عفونت جریان خون) می‌شود.
  • کاهش خطر ابتلا به HIV و همچنین برخی بیماری‌های دیگر که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. (البته مهم است به خاطر داشته باشید که ختنه پیشگیری کننده عفونت‌های مقاربتی نیست)
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی که می تواند آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد، مانند فیموز.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی، اگرچه این سرطان بسیار نادر است.
  • کاهش خطر سرطان دهانه رحم در شرکای زن مردان ختنه شده

بسیاری از پسران و مردان اعتقاد دارند با برداشتن پوست ختنه گاه، رعایت بهداشت تناسلی آسان تر است. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که ختنه هیچ تاثیری بر احساس یا لذت جنسی ندارد.

خطرات ختنه نوزاد چیست؟

به عنوان والدین جدید، ممکن است در مورد این بخش بسیار نگران باشید. مانند هر جراحی دیگری، ختنه کردن نوزاد خطراتی دارد که باید در نظر بگیرید.

برای اطمینان خاطر، ختنه یک عمل بسیار رایج است و عوارض آن نادر است. اما خطرات آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی در زمان عمل
  • عفونت
  • درد

آسیب یا تغییر شکل آلت تناسلی که ممکن است در مراحل بعدی رشد ظاهر شود.

بروز عوارض جدی (مانند آسیب به آلت تناسلی) بسیار کم است و تخمین زده می‌شود که تا ۰.۲ درصد باشد و اغلب در ختنه‌هایی که خارج از بیمارستان انجام می‌شود، رخ می‌دهد. میزان عوارض جزئی (مانند خونریزی یا عفونت) حدود ۳ درصد گزارش شده است.

مطمئناً خطراتی در ختنه نوزاد وجود دارد که باید در نظر گرفت. اما این خطرات زمانی که این عمل توسط یک متخصص پزشکی آموزش دیده در یک محیط استریل انجام می‌شود، به حداقل خود می‌رسد.

ختنه چگونه انجام می‌شود؟

در ختنه پس از تولد نوزاد در بیمارستان، نوزاد معمولاً بیدار است و به او داروهای مسکن داده می‌شود تا در طول عمل راحت باشد. معمولاً بی حسی موضعی نیز برای کاهش درد انجام می‌شود.

بیش‌تر نوزادان بی‌حرکت نگه داشته می‌شوند. سپس به نوزاد یک پستانک آغشته به ساکارز داده می‌شود تا نوزاد در طول عمل راحت باشد. بیش‌تر نوزادان در طول این عمل راحت هستند و فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

در طول این عمل، کودک شما نباید دردی احساس کند. پس از اتمام آن باید از آلت تناسلی کودک خود مراقبت کنید؛ زیرا با شستن محل با آب و صابون ملایم بهبود پیدا می‌کند.

با هر بار تعویض پوشک، آلت تناسلی نوزاد باید تمیز شود و ژل تجویز شده روی یک گاز استریل قرار داده شود و مستقیماً روی زخم قرار گیرد. پوشک نوزاد خود را به طور مرتب عوض کنید تا ادرار یا مدفوع او باعث بروز عفونت نشود. در بیش‌تر موارد، پوست نوزاد در عرض ۷ تا ۱۰ روز بهبود می‌یابد.

معمولاً نمی‌توانید نوزاد خود را در هفت روز اول پس از عمل در آب قرار دهید یا او را حمام کنید. اگر کودک شما به جای برش، با روش حلقه پلاستیکی ختنه شده است، مراقبت کمی متفاوت خواهد بود.

از والدین لازم است یک یا دو بار در روز ناحیه ختنه گاه را با آب گرم بشویند و اگر ناحیه با مدفوع آلوده است، در آن صورت نیز آن را با آب گرم تمیز کنند.

حلقه پلاستیکی معمولاً ۷ تا ۱۴ روز پس از عمل می‌افتد. برای این روش نیازی به پانسمان نیست. هنگامی که از حلقه استفاده می‌شود، والدین می‌توانند کودک خود را به طور روزانه حمام کنند (تنها در صورتی که بند ناف افتاده باشد). هنگامی که حلقه افتاد، می‌توانید برنامه همیشگی حمام کردن کودک خود را از سر بگیرید.

ملاحظات اضافی

در سراسر جهان، ختنه نوزاد پسر بیش‌تر در ایالات متحده، کانادا، خاورمیانه، استرالیا و آفریقا رایج است. ختنه در آسیای شرقی، اروپا و آمریکای جنوبی بسیار کم‌تر انجام می‌شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که والدین ممکن است نوزاد پسر خود را ختنه کنند:

  • دلایل مذهبی
  • مسائل بهداشتی
  • والدین احساس می‌کنند که ختنه هم در دوران نوزادی و هم در مراحل بعدی زندگی برای سلامتی فرزندشان مفید است.
  • والدین می‌خواهند پسرش مانند سایر مردان خانواده به نظر برسد.

اگر کودک شما خیلی زود یا با مشکلات آلت تناسلی خاص متولد شده است، پزشک کودک شما ممکن است توصیه‌هایی در مورد ختنه کردن او نیز داشته باشد.

زمان بهبودی پس از ختنه نوزاد چقدر است؟

احتمالاً به مدت چند روز پس از عمل، علائمی مانند قرمزی، تورم و خونریزی یا ترشح خفیف وجود خواهد داشت. دیدن این موضوع برای شما به عنوان پدر و مادر نوزاد سخت است، اما کاملا طبیعی است.

اکثر نوزادان در عرض ۷ تا ۱۰ روز به طور کامل پس از عمل بهبود پیدا می‌کنند.

اگر ختنه با استفاده از روش حلقه انجام شده باشد، حلقه باید در عرض ۵ تا ۷ روز خود به خود بیفتد. اگر حلقه در عرض دو هفته نیفتاد، توصیه می‌کنیم که با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

لازم است مراقب علائم غیر طبیعی ختنه نوزاد باشید. زیرا این علائم ممکن است نشانه عفونت باشند. اگر پس از ختنه، آلت تناسلی کودک شما به شدت قرمز شده است یا مایع زرد غلیظی از آن ترشح می‌شود، احتمال آن وجود دارد که در محل عمل دچار عفونت شده باشد.

تب نیز ممکن است نشانه عفونت باشد. هر گونه تب در نوزاد تازه متولد شده نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد.

عفونت در نوزادان، حتی اگر عفونت خفیف باشد، همیشه باید با احتیاط درمان شود. اگر در روزهای بعد از ختنه نوزاد خود، متوجه هر یک از این علائم شدید، بهتر است با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

همچنین اگر متوجه شدید که نوزاد شما پوشک خود را خیس نمی‌کند، پوشک خیس کم‌تری دارد یا به نظر می‌رسد که هنگام ادرار کردن درد دارد و گریه می‌کند، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

سخن آخر

تصمیم گیری در مورد ختنه کردن یا عدم ختنه کردن نوزاد یک تصمیم شخصی است که اغلب بر اساس ترجیحات، تحقیقات، فرهنگ و ایمان شما انجام می‌شود. اگر جنسیت کودک خود را از قبل می‌دانید، احتمالاً این تصمیم بهتر است قبل از زایمان گرفته شود.

اگر سؤال یا نگرانی در مورد ختنه دارید، حتماً با یک پزشک در این رابطه صحبت کنید. پزشک می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهند و به از بین بردن هرگونه ابهام کمک کند. با ما در پینوبیبی همراه باشید تا از بروزترین مقالات حوزه مادر و کودک بهره مند شوید.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا