تاثیر مواد شیمیایی بر روی مواد غذایی

همانطور که می‌دانید مواد شیمیایی واحدهای اساسی و سازنده هر چیزی در جهان هستی هستند. تمام موجودات زنده نظیر انسان‌ها، حیوانات و گیاهان در بدن خود برای انجام اعمال مختلف دارای مواد شیمیایی هستند. تاثیر مواد شیمیایی بر روی مواد غذایی تا حد زیادی بی‌ضرر و اغلب مفید است. به عنوان مثال برخی مواد مغذی نظیر پروتئین‌ها، چربی، فیبر و… جزء مواد بسیار مهم و حائز اهمیت در بدن هستند. البته همیشه هم اثر مثبت ندارند و گاها امکان مسمومیت وجود دارد. برای بهره از مواد شیمیایی در صنایع غذایی باید حتما این مواد را از بهترین وارد کننده مواد اولیه غذایی خریداری کنید.

کاربرد و تاثیر مواد شیمیایی در صنعت مواد غذایی چیست؟

مواد شیمیایی در صنعت تولید مواد غذایی اهمیت زیادی دارند. چرا که این مواد نقش مهمی را در تولید و نگهداری مواد غذایی ایفا می‌کنند و شما برای ماندگاری بیشتر باید از این مواد در تولید مواد غذایی بهره بگیرید. صاحبین و تولیدکنندگان مواد غذایی باید مواد شیمیایی را از بهترین وارد کننده مواد اولیه غذایی تهیه کنند. چرا که در غیراینصورت امکان خرید مواد شیمیایی بی‌کیفیت وجود دارد.

مواد شیمیایی تاثیر و کاربرد بسیار زیادی در ماندگاری بیشتر مواد غذایی دارند. برخی از این مواد شیمیایی سبب ایجاد رنگ، مزه و رایحه در بعضی از مواد غذایی می‌شوند. در حقیقت مواد شیمیایی می‌توانند در جذاب شدن طعم غذا تاثیر زیادی داشته باشند.

در برخی شرایط تولیدکنندگان مواد غذایی از مواد شیمیایی به عنوان مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند. در این حالت ماده غذایی به یک منبع تغذیه‌ای سالم و مغذی تبدیل می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای مواد شیمیایی مبارزه با بیماری‌ها در حیوانات مزرعه یا محصولات زراعی است. به عنوان مثال نوعی از قارچ‌ها و گیاهان هستند که به طور طبیعی سمومی را تولید می‌کنند که محصولات دیگر را آلوده و سبب نگرانی سلامت انسان و دام می‌شوند.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد و استفاده از مواد شیمیایی در صنایع غذایی کاملا اجتناب‌ناپذیر است. البته همانطور که در ابتدای این مطلب مطالعه کردید؛ این مواد در کنار فواید و کاربردهای متنوع دارای معایبی نیز هستند. چربی‌های اشباع یکی از معایب مواد شیمیایی محسوب می‌شود.

f7258148 4b3a 480f 8394 011613569707 720x540 - تاثیر مواد شیمیایی بر روی مواد غذایی

مواد شیمیایی در تولید مواد غذایی چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد؛ مواد شیمیایی کاربردهای فراوان و اجتناب‌ناپذیری در صنعت غذایی دارند. بهره از مواد شیمیایی در تولید مواد غذایی دارای خواص و فواید بسیاری است که برخی از آنها عبارتند از:

  • نگهداری از مواد غذایی در مدت زمان طولانی
  • بالا بردن کیفیت مواد غذایی پس از تولید
  • جذب رطوبت از محصولات و جلوگیری از کپک و… .
  • تنظیم‌کننده PH موادغذایی
  • بهبود و افزایش طعم، بو و مزه مواد غذایی

برای خرید گلیسیرین، خرید زانتان گام و سایر مواد شیمیایی مفید و موثر و بهره از آنها در تولید مواد غذایی باید از حتما به تولیدکنندگان و واردکنندگان معتبر مراجعه کنید. چرا که در غیراینصورت امکان خرید مواد شیمیایی بی‌کیفیت و نامرغوب وجود خواهد داشت. اگر شما از مواد شیمیایی بی‌کیفیت در فرآیند تولید موادغذایی بهره بگیرید، قطعا کیفیت موادغذایی تولیدی را نیز تحت تاثیر قرار خواهید داد.

انواع مواد شیمیایی ضروری در صنعت غذایی

همانطور که بیان شد؛ مواد شیمیایی کاربرد و فواید بی‌شماری در صنعت غذایی کشور دارند. برخی از این مواد شیمیایی بیشترین کاربرد را بین سایر مواد شیمیایی دارند. برخی از پرکاربردترین این مواد عبارتند از:

اسید فسفریک

اسید فسفریک یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی است که از ترکیبات اسیدی ساخته شده و در صنایع غذایی کاربردهای مختلفی دارد. از اسید فسفریک به منظور تنظیم PH مواد غذایی، ایجاد طعم تند و تیز و همچنین ماده نگهدارنده در مواد غذایی استفاده می‌کنند. شما اسید فسفریک را می‌توانید در نوشابه کاملا احساس کنید. طعم تیزی که یک نوشابه کوکاکولا دارد دقیقا به دلیل اسید فسفریک موجود در ترکیبات آن است.

سدیم هگزا متا فسفات

سدیم هگزا متا فسفات در صنعت غذایی نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ماده شیمیایی به عنوان امولسیفایر شناخته می‌شود. شما برای خرید این ماده شیمیایی ارزشمند و کاربردی می‌توانید از طریق وبسایت یک وارد کننده مواد اولیه غذایی اقدام نمایید.

سازمان غذا و دارو سدیم هگزا متا فسفات را به عنوان یک ماده شیمیایی بی‌خطر اعلام کرده که مصرف آن برای سلامت بدن ضرر ندارد. البته این در حالیست که ماده به اندازه مصرف شود. در غیراینصورت و مصرف بیش از حد، فرد مصرف‌کننده دچار مشکلات و بیماری‌های مختلفی خواهد شد که سلامت او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هگزا متا فسفات یک ماده حاوی فسفر است. فسفر در شکل‌گیری استخوان‌ها، بهبود عملکرد گوارش، ترمیم سلولی و… نقش مهمی دارد. اما با این وجود در صورت مصرف بیش از اندازه، خطرات و عوارضی از جمله اختلال در جذب کلسیم، مشکلات کلیوی، مشکلات پوستی و حتی سرطان را به دنبال دارد.

گلیسیرین

یکی دیگر از مواد شیمیایی پرکاربرد و مهم در صنعت غذایی گلیسیرین است. این ماده از تبلور (کریستالیزاسیون) قند جلوگیری می‌کند و سبب نرمی بافت و شیرینی بسیاری از محصولات غذایی و نوشیدنی‌ها می‌شود. در حقیقت این ماده به عنوان یک مرطوب‌کننده، حلال و نگهدارنده در صنایع غذایی کاربرد دارد. برای خرید گلیسیرین می‌توانید از طریق وبسایت‌های وارد کننده مواد غذایی اقدام کنید.

cb39dafa e63d 4888 8c81 b0953ed6fe95 720x540 - تاثیر مواد شیمیایی بر روی مواد غذایی

زانتان گام

زانتان گام یکی دیگر از مواد شیمیایی کاربردی در صنایع غذایی است. از این ماده به عنوان غلیظ‌کننده در سوپ‌های آماده، انواع سس، نوشیدنی و شربت، خمیر کیک و… استفاده می‌کنند. در حقیقت پلی ساکارید زانتان گام یا صمغ زانتان گام سبب افزایش ویسکوزیته، ماندگاری و طعم بهتر هر نوع ماده غذایی می‌شود.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، مواد شیمیایی در صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی کاربردهای بسیار زیادی دارند. در حقیقت تولید مواد غذایی بدون وجود مواد شیمیایی عملا غیرممکن است. برای خرید مواد شیمیایی با کیفیت و مرغوب باید حتما بهترین وارد کننده مواد اولیه غذایی را بشناسید و از آن خرید کنید.

شرکت رسام گستر راویس به عنوان نمونه موفق و شناخته شده در امور بازرگانی و توزیع محصولات شیمیایی و به ویژه مواد اولیه محصولات غذایی، صنایع دارویی و بهداشتی و … در سال‌های اخیر افتخار همکاری با تولیدکنندگان فعال در این صنعت را داشته است. این شرکت با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و همکاری مستقیم با تولیدکنندگان داخلی و خارجی (پتروشیمی‌ها و تولیدکنندگان محصولات شیمیایی) ضمن کوتاه کردن زنجیره تامین همواره قادر به تامین سفارشات در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه بوده است و به صورت تخصصی در واردات انواع اسید سیتریک، تری سدیم سیترات و اسید فسفریک خوراکی ۸۵ درصد از برندهای معتبر بین المللی در جلب رضایتمندی مشتریان کوشیده است.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا